تراپيپر: دانلود مقاله انگليسي - دانلود مقاله تخصصي
دانلود مقاله انگليسي

راهنماي كاشت خرفه در خانه

راهنماي كاشت خرفه در خانه

راهنماي كاشت خرفه در خانه

خرفه نام گياهي يكساله بومي مناطق هند است، اين نوع گياه بالغ بر ۴۰ نوع متفاوت دارد، اين گياه كه برخي آن را به صورت گياهي خودرو و علفي هرز مي شناسند، امروزه از اهميتي ويژه اي و جديد از اين گياه دست يافته است و با شناخت ارزش غذايي و همچنين زيبايي آن به كاشتن و نگهداري خرفه پرداخته اند.

پرورش گياه خرفه

پَرپَهَن (پرپين- پلپين) يا قلفه گياهي است از سرده خُرفِه، يك ساله با برگ هاي ضخيم آبدار سبز با ساقه هاي قرمز و گل هاي زرد يا سفيد كوچك و تخم هاي سياه ريز كه خواص دارويي دارند.

 

اين گياه دارويي كه معمولاً به صورت خودرو در باغچه منازل، كنار جوي ها و در مناطق مرطوب مي رويد، شايد زياد مورد توجه نباشد اما اكنون كشف هاي مهمي در مورد آن انجام شده كه توسط سازمان بهداشت جهاني لقب اكسير جهاني (Global panacea) به آن داده شده است.

 

گياه خرفه يك گياه دارويي پركاربرد مي باشد. پس شما با كشت اين گياه و فروش آن مي توانيد در منزل كسب و كاري داشته باشيد. حتي مي توانيد در منزل شروع به توليد ترشي خرفه كنيد كه خيلي خاصيت دارد.

 

شرايط كاشت و نگهداري از خرفه :

انتخاب بذر

بذر‌هاي تازه را براي كاشت انتخاب كنيد. بذر‌هاي كهنه و قديمي ممكن است فاسد شده باشند و ديگر جوانه نزنند. به همين منظور از برند‌هاي معتبر و افراد مطمئن بذر خرفه را خريداري كنيد.

 

كاشت گياه خرفه,نحوه ي كاشت خرفه

شرايط نگهداري از خرفه

 

خاك مناسب خرفه 

خاك مناسب براي كاشت خرفه، مخلوطي از خاك باغچه و ورمي كمپوست يا خاك برگ به همراه پرليت و كوكوپيت است. در گلدان ها به قدري خاك بريزيد كه حدود ۴ تا ۵ سانتيمتر از سر آن خالي باشد.

 

تكثير گياه خرفه

براي تكثير خرفه از دو روش قلمه زدن و كاشت بذر مي توان استفاده كرد، فصل مناسب براي كاشت اين گياه بهار يا تابستان از ماه فروردين تا ماه شهريور مي باشد.

 

تكثير خرفه از طريق كاشت بذر

براي كاشت، ابتدا بايد از رطوبت خاك مطمئن شويد، و اگر خشك بود آبياري كنيد تا زمين مرطوب شود، سپس بذرها را با مقداري خاك داخل نايلون بگذاريد و كيسه نايلوني داراي خرفه را درون يخچال قرار دهيد و به مدت ۱۵ روز از آن نگهداري كنيد.

 

كيسه نايلوني را بعد از ۱۵ روز از يخچال بيرون بياوريد و به مدت يك تا سه هفته در دماي اتاق قرار دهيد تا زماني كه جوانه بزند.

 

تخم خرفه زماني كه دماي ۱۵ درجه سانتيگراد برايش فراهم باشد، شروع به روييدن مي كند، بعد از چند هفته از كاشت بذر آن گل هاي رنگي زيباي اين گياه توجه شما را به خود جلب مي كند، با گذشت سه هفته از گلدهي شما مي توانيد بذر خرفه را برداشت كنيد.

 

شرايط نگهداري و كاشت خرفه, بهترين روش كاشت خرفه

كاشت و تكثير خرفه

 

جوانه هاي گياه خرفه را داخل گلداني با خاك مرغوب بگذاريد، ريشه خرفه را به خوبي درون خاك بگذاريد و بپوشانيد، خاك مرغوب براي رشد اين گياه تركيبي از خاك رس و ماسه، و خاك باغچه مي باشد.

 

بعد از كاشتن خرفه آن را آبياري كنيد و در محيطي پر نور قرار دهيد، زيرا اين گياه نياز شديدي به نور دارد.

 

هنگامي كه جوانه هاي خرفه تعدادي برگ دادند، آنها را كم پشت كنيد، فاصله كاشتن گياه خرفه ميان ۲ الي ۶۰ سانتيمتر مي باشد.

تكثير خرفه از راه قلمه زدن :

براي تكثير خرفه از راه قلمه زدن، شاخه هاي بريده شده را در خاك گلدان قرار دهيد. خاك را مرطوب نگه داريد تا ظرف چند روز قلمه ها ريشه دار شوند. سپس آن ها را در خاك مرطوب بكاريد.

 

كوددهي خرفه

خرفه نياز به كوددهي منظم ندارد. مخلوط خاك برگ به همراه ورمي كمپوست براي تغذيه گياه كافي است.

 

آبياري خرفه

از آنجايي كه خرفه نوعي ساكولنت است، به آبياري بيش از حد و كاشت متراكم حساس است؛ بنابراين پس از جوانه زني، اجازه دهيد خاك در فواصل آبياري خشك شود تا گياه دچار بيماري هاي قارچي نشود. خرفه گياهي است كه آب و هواي خشك را ترجيح مي دهد و نسبت به كم آبي مقاوم است

 

كاشت و تكثير خرفه,راهنماي كاشت خرفه

كاشت گل خرفه

 

مراقبت از گياه خرفه خوراكي

مراقبت از خرفه پس از آغاز رشد، بسيار آسان است. لازم نيست كار خاصي براي آن انجام دهيد. همان ويژگي كه باعث مي شود بسياري از مردم آن را علف هرز بشمارند و از خاك بيرون بكشند، به شما كمك مي كند خود را براي پرورش آن به زحمت نيندازيد.

 

فقط توجه داشته باشيد مرتبا آن را برداشت كنيد و مراقب باشيد از كنترل شما خارج نشود. پيش از اين كه گلدهي خرفه آغاز شود، بايد سبزي را برداشت كنيد تا جلوي گسترش غير قابل كنترل آن توسط بذرهاي توليد شده را بگيريد. همچنين به خاطر داشته باشيد خرفه گياهي يكساله است.

 

اگر چه امكان توليد بذر و در نتيجه تكثير خود به خودي آن زياد است اما اگر مي خواهيد از داشتن محصول خرفه در سال بعد مطمئن شويد، بايد در پايان فصل مقداري از تخم هاي خرفه را جمع كنيد تا سال بعد با خيال راحت آنها را بكاريد و ديگر به دنبال پيدا كردن گياه خرفه براي قلمه زدن نمانيد. اگر مي خواهيد به جاي پرورش خرفه، نوع وحشي آن را برداشت كنيد ابتدا مطمئن شويد اين گياهان با آفت كش و علف كش تحت درمان قرار نگرفته باشند.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۸ مهر ۱۳۹۹ ] [ ۰۹:۱۰:۳۹ ] [ وهاب ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 5
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی