تراپيپر: دانلود مقاله انگليسي - دانلود مقاله تخصصي
دانلود مقاله انگليسي

سواركاري

مقدمه

سواركاري از ورزش هايي است كه در چند دهه ي اخير مورد توجه خاصي قرار گرفته اند، با اين وجود سابقه اي طولاني داشته است و مي توان آن را از كهن ترين ورزش ها به شمار آورد. اين ورزش امروزه نه تنها به عنوان يك رقابت سالم و مفيد، بلكه به عنوان سرگرمي و به منظور گذراندن اوقات فراقت مورد توجه قرار گرفته است، و با اين كه نسبت به بسياري از ورزش ها پر هزينه به نظر مي رسد، هر ساله تعداد بيشتري طرفدار به سوي خود جلب مي كند. سواركاري و پرورش اسب در اسلام نيز بسيار توصيه شده است و جايگاه ويژه اي دارد. رسول اكرم فرموده اند: “به فرزندان خود، سواركاري، تيراندازي و شنا بياموزيد.” همچنين در حديثي از ايشان آمده است: “پيشاني اسب ها تا روز رستاخيز جايگاه خير و بركت است. ” در قرآن كريم آمده است: ” و الخيل و البغال و الحمير لتركبواها و زينه و يخلق ما لا تعلمون” “و اسبان و استران و خران را (آفريد) تا بر آن ها سوار شويد و (براي شما) تجملي (باشند) و آن چه را كه نمي دانيد مي آفريند.”

سواركاري چيست؟

سواركاري ورزش، هنر و روش هايي است كه به سوار شدن و هدايت كردن اسب مربوط مي شود. ويژگي اين ورزش اين است كه انسان و مركب (معمولاً اسب) را متحد مي سازد، بنابرين موفقيت اسب و سواركار به ارتباط و اعتماد و احترامي كه آن دو براي يك ديگر قائل اند، بستگي دارد.

تاريخ سواركاري

سواركاري ورزشي بسيار قديمي است كه از ديرباز به منظور جنگيدن يا پيام رساني به افراد آموزش داده مي شد.

تاريخ رام كردن اسب هنوز به درستي شناخته نشده است. باستان شناسان با توجه به قديمي ترين آثار بر جاي مانده از پيشينيان در رابطه با رام كردن اسب ها، معتقدند كه اولين اسب هاي اهلي به بيش از سه هزار سال قبل از ميلاد بر مي گردند. قبل از آن اسب به منظور تهيه ي غذا شكار مي شده است. البته باستان شناسان در بعضي نقاط از اروپاي شرقي دهانه هايي پيدا كرده اند كه به شش هزار سال قبل از ميلاد بر مي گردند. اين نشان مي دهد كه انسان از آن زمان سعي داشته است كه اسب را رام كند و از آن بهره ببرد، ولي به دليل سرعت آن در فرار موفق نشده است. قديمي ترين آثار در اروپاي شرقي، شمال قفقاز و آسياي مركزي يافت شده اند.

اگرچه اهلي ساختن اسب در مقايسه با حيواناتي چون سگ (نه هزار سال قبل از ميلاد) و گوسفند و بز (پنج هزار سال قبل از ميلاد) مؤخر بود، با اين وجود تحول عظيمي در زندگي انسان به وجود آورد. انسان نه تنها از گوشت و شير اسب بهره مي برد، بلكه براي جابه جايي نيز از او استفاده مي كرد. نكته اي جالب در اين باره اين است كه مورخان عقيده دارند كه مردم قبل از يادگيري چگونه سوار شدن بر اسب، از ارابه استفاده مي كردند. آنان براي اين فرضيه خود دو دليل عمده ارائه مي كنند:فسيل هاي پيدا شده نشان مي دهند كه اسب هاي آن دوره براي حمل انسان بسيار كوچك بوده و قد آن ها (بلندي شانه) به بيش از ۱۴٠ سانتي متر نمي رسيد.

قبل از آن كه اسب توسط انسان رام شود، مردم از ارابه استفاده مي كردند و آن ها را به حيواناتي از قبيل گاو يا الاغ وحشي مي بستند. بستن ارابه به اسب هاي كوتاه قد خيلي دشوار نبود، در حالي كه سوار شدن بر كمر اسب باعث وحشت و رم كردن آن مي شد.

مهار و تربيت كردن اسب ها در زندگي مردم اوراسيا تحول و تأثيرات فراواني به دنبال داشت. در حالي كه در گذشته طي كردن مسافت هاي طولاني غير ممكن به نظر مي رسيد، انسان توانست به كشف سر زمين هاي جديد و كشور گشايي بپردازد. كم كم وسايلي براي هدايت و تسلط بيشتر بر اسب مانند زين و ركاب (كه از اختراعات چيني ها مي باشند) ساخته شدند و در اختيار سواركاران گرفتند. تربيت و پرورش اسب نيز، به خصوص در خاور ميانه اهميت بسياري يافت و صحرا نشينان اين مناطق به پرورش و نگاه داري اسب هاي اصيل عربي پرداختند. سواركاري تا اواخر قرن پانزدهم ميلادي، بيشتر در جنگ ها معمول بود. البته در بعضي از كشور ها مانند ايران باستان، به عنوان ورزش و سرگرمي نيز مورد توجه قرار مي گرفت (مانند بازي چوگان)، ولي جنبه ي هنري آن از اواخر قرن پانزدهم ميلادي به بعد اهميت يافت. بلاُخره در اواخر قرن نوزدهم ميلادي، با پيشرفت صنعت و جايگزين كردن اسب ها توسط ماشين آلات، سواركاري جنبه ي ورزشي و سرگرمي كه امروزه مشاهده مي شود را به خود گرفت.

تحقيق در مورد سواركاري

 

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۱۷ فروردين ۱۳۹۶ ] [ ۰۷:۳۵:۲۸ ] [ وهاب ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 4
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی