تراپيپر: دانلود مقاله انگليسي - دانلود مقاله تخصصي
دانلود مقاله انگليسي

نگهداري و پرورش بلدرچين در خانه

نگهداري و پرورش بلدرچين در خانه

نگهداري و پرورش بلدرچين در خانه

بلدرچين از جمله منابع پروتئيني است كه آرام آرام جاي خود را در سفره هاي ايراني باز مي كند و توليد آن در كشور روز به روز افزايش مي يابد. ويژگي هاي استثنايي بلدرچين و سودآوري توليد آن موجب جلب توجه پرورش دهندگان طيور شده است.

 

بلدرچين يكي از پرندگاني است كه گوشت آن طعم بسيار لذيذي دارد و علاوه بر اين بسيار هم مقوي مي ‌باشد. تقاضا براي مصرف گوشت بلدرچين در ساليان اخير زمينه را براي يك كسب و كار جديد آماده كرده است و آن پرورش بلدرچين است. قطعا براي شروع هر كاري بايد با شرايط و مزايا و معايب آن آشنايي داشته باشيد تا بتوانيد در آن زمينه موفق شويد.

چه زماني براي پرورش بلدرچين در خانه اقدام كنيم؟

بهترين زمان براي خريد بلدرچين هاي بالغ فصل بهار است چون بلدرچين ها در فصل بهار و تابستان تخم گذاري مي كنند. ولي اگر مي خواهيد جوجه بلدرچين خريداري نماييد، بهتر است آنها را در اسفند ماه خريداري نماييد تا زمان رسيدن بهار كاملا بالغ شده و شروع به جفت گيري و تخم گذاري نمايند. هم چنين مي توانيد با خريد تعدادي تخم نطفه دار و ساخت يا اجاره يك دستگاه جوجه كشي، خودتان مستقيما از آنها جوجه كشي كنيد، دوره جوجه كشي بلدرچين ها ۱۷ روز مي باشد و ۴۵ روز طول مي كشد تا كاملا بالغ شده و شروع به تخم گذاري نمايند، بنابراين بهترين زمان براي خريد تخم نطفه دار و خريد دستگاه جوجه كشي اسفند ماه مي باشد.

 

بهتر است ابتدا از تعداد كم شروع كنيد!

شما در يك اتاق ۱۲ متري حدود ۸۰۰ بلدرچين تخم گذار تعبيه مي كنيد بلدرچين ها در قفسه هاي مخصوص بلدرچين تخم گذار جايگذاري مي شوند.

 

با يك انباري ۱۲ متري (۳*۴) شروع مي كنيم. محل پرورش بلدرچين در شب بايد تاريك و بدون هيچگونه روشنايي باشد.

 

تعداد ۸ قفس در آن جاي مي گيرد ۲ تا سري ۴ طبقه اي در هر قفس ۱۰۰ بلدرچين مي باشد كه جمعا ۸۰۰ بلدرچين خواهيد داشت. توجه داشته باشيد اگر به راهنمايي هاي ما و مشاوره كارشناس دامپزشكي مربوطه توجه داشته باشيد بالاي ۹۰ درصد بلدرچين ها تخم گذاري مي كنند. يعني بالاتر از ۷۵۰ تخم بلدرچين در روز.

 

قفس ها بايد به گونه اي طراحي شوند كه دان خوري ها بيرون قفس تعبيه شده باشد. همچنين سيستم آبخوري قفس ها بايد مجهز به نيپل فنجان دار باشد كه به طور اتوماتيك پر از آب شود. در اين سيستم نهايت بهداشت رعايت شده است و از شيوع بيماري جلوگيري مي كند.

 

شما با اين سيستم آبخوري پيشرفته جلوي ۵۰ % از بيماري هايي كه از طريق ظرف آب كثيف و مانده منتقل مي شود را مي گيريد. از مزاياي ديگر اين سيستم آبخوري اين است كه هيچگاه زماني صرف آب دادن به بلدرچين ها نمي كنيد به طور اتوماتيك با مصرف هر قطره آب دوباره فنجان پر مي شود.

 

در طراحي اين قفس ها بايد شيبي لحاظ شود كه به محض اينكه بلدرچين تخم مي گذارد تخم ها به داخل جا تخمي مخصوص منتقل شود و مجبور نباشيد در قفس را باز كرده و تخم‌ها را از درون قفس جمع كنيد.

 

كف قفس ها طوري خاصي وجود دارد كه چلغوز بلدرچين از داخل سوراخ هاي آن بيرون مي آيد و در سيني كه زير هر قفس وجود دارد مي ريزد. با اين حساب هيچگاه زير پاهاي بلدرچين كثيف و آلوده به ميكروب نمي باشد و هميشه تميز است و جلوي يكي از عوامل مهم بيماري زا در طيور كه تجمع ميكروب زير پاهاي آنان است را مي گيرد.

 

فقط كافي است روي سيني روزنامه پهن كنيد و هفته اي يك بار روزنامه را عوض كنيد. با اين حال باور كنيد كه اگرآن انباري كنار اتاق خود شما نيز باشد هيچگاه بويي از بلدرچين شما را آزار نمي دهد.

 

اين فضولات كود مناسبي براي كشاورزي مي باشند. همچنين به دليل دماي بالاي بدن بلدرچين به جز در روزهاي آغازين تولد جوجه ها شما در هيچ يك از فصول نياز به سيستم گرمايشي نداريد و تنها بايد سيستم تهويه در مكان نگهداري قرار دهيد.

بلدرچين هاي سالم را براي تخم گذاري انتخاب كنيد.

فرقي ندارد كه شما بلدرچين ها را از دسته خود يا از ساير پرورش دهندگان بلدرچين انتخاب مي كنيد، سالم ترين بلدرچيني كه مي بينيد يا پيدا مي كنيد را انتخاب كنيد. خصوصيات بلدرچين سالم را در زير آورده ايم :

 

 سرزنده، بازيگوش، كمي كنجكاو و محتاط باشد.

 رفتار هايي مانند خوردن، نوك زدن به غذا و حشرات موجود در اطراف را داشته باشد.

 آب نوشيدن، نبايد هميشه آب بنوشد ولي بايد گاهي آب نوشيدن آن ها را ببينيد.

 در فضاي باز، بلدرچين هاي كه اصولاً در گوشه ها جمع مي شوند  اغلب يا مريض هستند يا سردشان است.

 

پرورش بلدرچين,نگهداري از بلدرچين

قفس ها بايد به گونه اي طراحي شوند كه دان خوري ها بيرون قفس تعبيه شده باشد

مكان پرورش بلدرچين چه ويژگي هايي بايد داشته باشد؟

اگر قصد پرورش بلدرچين در پشت بام و يا حياط خانه را داريد، بايد براي آنها قفس تهيه نماييد چون بلدرچين ها قادر به پرواز و فرار هستند. هم چنين در قفس آنها بايد دانخوري و آبخوري وجود داشته باشد. شب ها براي اينكه خواب راحتي داشته باشند مي توانيد بر روي قفس آنها پرده بكشيد. لطفا توجه فرماييد كه بلدرچين ها پرندگاني حساس هستند و با صداهاي دلخراش و ترسناك دچار استرس شده و سرعت رشد و تخم گذاري آنها را كاهش خواهد داد.

 

اگر در نزديكي منزل شما صداي سگ شب ها زياد است و يا اينكه خانه تان نزديك خيابان است و صداي ناهنجار بوق ماشين ها دائما به گوش مي رسد. بهتر است آنها را در مكاني سر بسته مانند زير زمين خانه يا انباري بلا استفاده پرورش دهيد چون با اين كار از ميزان صدا كاسته خواهد شد و در برابر سرما و گرما نيز تا حد زيادي محفوظ خواهند ماند.

نگهداري و پرورش بلدرچين در خانه

در زمان پرورش بلدرچين در خانه معمولا به ازاي هر بلدرچين يك متر مربع فضا در نظر گرفته مي شود. و به ازاي هر ۲۰ بلدرچين يك آبخوري و يك دانخوري قرار داده مي شود. هم چنين براي جلوگيري از انواع بيماري ها بهتر است فضولات بلدرچين ها را هر دو الي سه روز تميز كنيد، مرتبا آب و غذاي تازه در اختيار آنها قرار دهيد و دانخوري و آبخوري آنها را روزانه بشوييد.

 

دماي مناسب براي محيط زندگي بلدرچين ها بين ۲۲ الي ۲۶ درجه مي باشد، براي جلوگيري از بيماري ها بهتر است اين دما رعايت شود. هم چنين جوجه بلدرچين ها تا يك هفته پس از تولد بايد در دماي ۳۷ درجه و نور ۲۴ ساعته قرار گيرد، بهتر است بدين منظور از لامپ مادر مصنوعي استفاده كنيد و آنها را تا سن دو هفتگي در يك مكان جداگانه قرار دهيد چون تغذيه، دما و نورساني آنها با بلدرچين هاي بالغ متفاوت است

 

هنگام پرورش بلدرچين در خانه براي راحتي بلدرچين ها و كمك به آرامش آنها بهتر است مقداري يونجه يا كاه در كف قفس بريزيد تا هنگام تخم گذاري، خستگي و يا نياز به خواب بر روي آن بخوابند.

 

خوراك بلدرچين

همواره بايستي يك جيره متعادل با مقادير بالاي پروتئين در اختيار جوجه بلدرچين قرار گيرد. براي تغذيه خانگي مي توانيد از دانه جوجه (يا دانه پليتي) كه در بازار موجود هستند و به صورت مخلوطي از دانه هاي مختلف هستند استفاده كنيد.

 

بايد روزانه سه مرتبه بلدرچين ها را تغذيه كنيد و هر بار به اندازه ۱۰ گرم دان براي هر پرنده در نظر بگيريد. يعني هر بلدرچين روزانه ۳۰ گرم دان مصرف مي كند.

 

تغذيه جوجه بلدرچين ها به خصوص بلدرچين هاي يك هفته اي متفاوت با بلدرچين هاي بالغ مي باشد. معمولا براي بلدرچين هاي تازه متولد شده نوعي غذاي آماده به نام استارتر وجود دارد كه براي جوجه بلدرچين ها بسيار مفيد مي باشد. براي بلدرچين هاي بالغ نيز انواع پلت ها وكنسانتره آماده وجود دارد.

 

در صورتي كه خودتان قصد تهيه غذاي بلدرچين ها را داريد بايد يك جيره غذايي كامل براي آنها در نظر بگيريد تا انواع ويتامين ها و مواد معدني را دارا باشد و هم چنين مقدار پروتئين بيشتري داشته باشد. در مورد بلدرچين هاي تخم گذار بايد توجه كنيد كه در جيره غذايي آنها مقدار زيادي كلسيم و پروتئين وجود داشته باشد، چون به دليل تخم گذاري بدنشان به كلسيم بيشتري احتياج پيدا مي كند.

 

تخم گذاري بلدرچين

بلدرچين ها تخم زيادي توليد مي كنند. بلدرچين ماده ۲۶۰ عدد تخم در اولين سال تخم گذاري خود مي گذارد روي همين اصل بلدرچين ها جزو پرندگان كثير تخم هستند. بلدرچين ماده در حدود سن ۵۰ روزگي به اوج توليد تخم مي رسد. تاريخ نگهداري تخم بلدرچين بسته به شرايط نگهداري تا يك ماه مي باشد. با رعايت نكات بهداشتي ۹۰ درصد بلدرچين ها هر روز تخم خواهند گذاشت.

 

شيوه توليد مثل و جوجه كشي بلدرچين, بيماري هاي بلدرچين

بلدرچين ها پرندگاني حساس هستند آن ها را در مكان هاي پرسر و صدا نگهداري نكنيد

 

پرورش بلدرچين گوشتي

بلدرچين از پرندگان بسيار مقاوم است كه در مقايسه با مرغ و ديگر پرندگان بسيار مرگ و مير پائيني دارد و بزرگ كردن يك جوجه يك روزه ي بلدرچين بسيار راحت تر از جوجه مرغ است. با توجه به اينگه حجم بسيار كوچكي دارد فضاي بزرگي به مانند مرغ براي پروار شدن احتياج ندارد.به عنوان مثال در ۱۰ روز اول كه جوجه بايد مراقبت ويژه داشته باشد حدودا ۳۰۰۰ جوجه در يك اتاق ۳*۴ جا مي گيرد و بعد از آن مي توان در قفسهاي چند طبقه آنها را نگه داشت البته قفسهايي كه براي تخمگذار ظرفيت ۱۰۰ بلدرچين دارد براي گوشتي تا ظرفيت ۲۰۰ بلدرچين را نيز خواهد داشت بلدرچين گوشتي بهتر است متراكم باشد تا فعاليت زيادي نداشته باشد و گوشت بهتري بياورد.

از مزاياي مهم پرورش گوشتي بلدرچين اين است كه در زمان ۳۵ الي ۴۵ روزگي سر بريده مي شود يعني نقطه سر به سر بازگشت سرمايه شما حدودا ۴۰ روزگي مي باشد.

 

تفاوت اين زمان در سليقه شماست كه مي خواهيد بلدرچين ريز يا درشت به بازار عرضه كنيد. بلدرچين ۴۵ روزه مشتري پسند تر و گرانتر است اما بلدرچين ۳۵ روزه صرفه اقتصادي بيشتري دارد.

 

قيمت خريد جوجه يك روزه بلدرچين X مي باشد. در يك دوره خريد ۱۰۰۰۰ (ده هزار تايي ) جوجه يك روزه ۱۰۰۰۰X تومان بايد هزينه كنيد. با خريد جوجه و هزينه دانه و دارو و ويتامين پس از سر بريدن بلدرچين ها شما ۱۰۰ درصد سود خالص نسبت به سرمايه داشته ايد با فرض ۱۵ الي ۲۰% تلفات.

 

فرآيند جوجه كشي و توليد مثل

بلدرچين ماده خيلي سريع به بلوغ جنسي مي رسد و حدود ۴۲ روزگي شروع به تخم گذاري مي كند. فرآيند جوجه كشي طبيعي بلدرچين نسبتا طولاني است و در فصول بهار و تابستان تخم گذاري مي كند. بلدرچين هاي اهلي در تمام فصول سال اقدام به توليد مثل مي نمايند. در طبيعت معمولا يك بلدرچين ماده و يك بلدرچين نر يك جفت را تشكيل داده و پس از جفت گيري اقدام به آشيانه سازي مي نمايند.

 

در حالت طبيعي، بلدرچين ها آشيانه را بر روي زمين ساخته و معمولا بين علفزارها يا صخره ها قرار مي دهند. بلدرچين ها حدود ۷۰ درصد تخم ها را در ساعات بعد از ظهر مي گذارند. بلدرچين ماده پس از يك دوره تخم گذاري كرچ شده و روي تخم ها مي خوابد. تخم ها معمولا پس از ۱۸ روز به جوجه تبديل مي شوند. هر بلدرچين ماده مي تواند روي حدود ۱۰ عدد تخم بخوابد. به شرط مساعد بودن شرايط محيطي حدود ۷۵ و ۸۰ درصد تخم ها به جوجه تبديل مي شود. پرنده ماده در دوران جوجه كشي طبيعي بلدرچين به خوبي از تخم ها مراقبت كرده و آن ها را هر چند ساعت يك بار مي چرخاند. اولين جوجه هاي بلدرچين در روز ۱۸ پوسته تخم را شكسته و از تخم خارج مي شوند، و بقيه آن ها احتمالا روز بعد از تخم خارج شوند.

 

جوجه هاي متولد شده بسيار ضعيف بوده و نياز به مراقبت مادر دارند. وزن جوجه بلدرچين ها هنگام خروج از تخم حدود ۶ تا ۷ گرم است.

 

جوجه ها در بدو تولد داراي رنگ قهوه اي با نوارهاي زرد هستند. بلدرچين‌هاي ماده در ساعات اوليه خروج جوجه ها از تخم وظيفه خشك كردن آن‌ها را برعهده داشته و تا چند ساعت جوجه ها را در زير پر و بال خود مي‌گيرند. مراقبت از جوجه ها معمولا تا ۲ يا ۳ هفته پس از تولد ادامه مي يابد.

 

همانطور كه اشاره شد بلدرچين ها داراي ويژگي هاي منحصر به فردي هستند كه آن ها را از ساير طيور متمايز كرده و صنعت پرورش بلدرچين را به يكي از سود آورترين صنايع بدل كرده است.

 

بازار فروش بلدرچين,پرورش و نگهداري از بلدرچين

بلدرچين ها پرندگاني حساس هستند آن ها را در مكان هاي پرسر و صدا نگهداري نكنيد

پرورش بلدرچين به يكي از سود آورترين صنايع تبديل شده است

در صورتي كه قصد داريد جوجه بلدرچين خريداري نماييد بهتر است از افراد مطمئن خريداري نماييد تا جوجه هايي سالم تحويل شما دهد. در صورتي كه جوجه شما در گوشه اي آرام نشسته است بايد بدانيد كه جوجه بلدرچين شما يا سردش است يا اينكه بيمار شده است.

 

انواع بيماري هاي بلدرچين ها عبارتند از:

– بيماري مارك: اين بيماري عصبي مي باشد و باعث فلج شدن گردن و بال ها و پا مي شود كه واكسيناسيون آن در سن ۲۰ روزگي و با تزريق در ناحيه گردن تزريق مي شود.

 

– بيماري نيوكاسل: اين بيماري موجب آبريزش بيني، نفس نفس زدن، تنفس با منقار باز، بي اشتهايي و … مي شود، واكسن اين بيماري همزمان با واكسن مارك به صورت قطره چشمي انجام مي شود و پس از آن با فاصله زماني سه ماهه به صورت اسپري در چشم پرنده پاشيده مي شود.

 

– بيماري آنفولانزا: اين بيماري مجاري تنفسي پرنده را درگير مي كند و در برخي موارد شديد بيني پرنده پر از مواد پنيري مي شود، آبريزش از چشم ها و كبودي سر و صورت از ديگر علايم اين بيماري مي باشد.

 

– آبله: از علايم اين بيماري بروز تاول هايي بر روي پلك، تاج و ساير نقاط بدون پر پرنده مي باشد. ورم پرده چشم، تجمع مواد پنيري در پلك چشم از ديگر علايم بيماري مي باشد. واكسن اين بيماري در سن ۶ الي ۸ هفتگي مصرف مي شود.

 

ساير بيماري هايي كه ممكن است هنگام پرورش بلدرچين در خانه پرنده را درگير خود نمايد شامل: كوكسيديوز، كاني باليسم، سالمونلا، ورم روده اي قرحه اي و برونشيت مي باشد.

 

بازار فروش بلدرچين

قيمت فروش هر كيلو گوشت بلدرچين نسبت به مرغ ۳ الي ۳٫۵ برابر است و هميشه در بازار متقاضي دارد به دليل خواص دارويي و خوشمزگي اين گوشت لذيذ.

 

گوشت بلدرچين نسبت به تخم آن از بازار فروش بسيار بهتري برخوردار است در صورتيكه سود آن از فروش تخم بلدرچين كمتر است. در صورتيكه شما مطمئن از فرهنگ استفاده مردم از تخم بلدرچين هستيد بهتر است روي تخم گذار آن سرمايه گذاري كنيد چون هم سود خوبي نسبت به زمان و وقت گذاشتن شما دارد هم دردسر بسيار كمتر.

 

اما اگر نگران بازار فروش هستيد بهتر است پرورش گوشتي داشته باشيد چون هميشه مشتريان زيادي براي گوشت گرم و منجمد بلدرچين در بازار هست و با انجماد آن در سرد خانه نيز مي توانيد آن را تا مدت ها نگهداري كرده و به هر شهري كه متقاضي زيادي دارد بفرستيد. در كل هيچ مشكلي براي فروش گوشت بلدرچين وجود ندارد و هميشه مشتريان آماده به خريد نقد هستند.

 

اما بزرگترين مشكل در امر پرورش بلدرچين مقابله با نشيب و فراز بازار است كه در گوشتي اين مقابله بسيار كم است ولي ريسك بازار در تخم گذار زياد است.

امتیاز:
بازدید:
برچسب: ،
موضوع:
[ ۲۵ شهريور ۱۳۹۹ ] [ ۰۸:۱۱:۳۸ ] [ وهاب ] [ نظرات (0) ]
[ ]
.: Weblog Themes By sitearia :.

درباره وبلاگ

نويسندگان
نظرسنجی
لینک های تبادلی
فاقد لینک
تبادل لینک اتوماتیک
لینک :
خبرنامه
عضویت لغو عضویت
پيوندهای روزانه
پنل کاربری
نام کاربری :
پسورد :
عضویت
نام کاربری :
پسورد :
تکرار پسورد:
ایمیل :
نام اصلی :
آمار
امروز : ---
دیروز : ---
افراد آنلاین : 6
همه : ---
چت باکس
موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
امکانات وب

سئو کار حرفه ای / خرید پیج اینستاگرام / باربری / دانلود نرم افزار اندروید  / شرکت خدمات نظافتی در مشهد / شرکت نظافت منزل و راه پله در مشهد / شرکت نظافت راه پله در مشهد / شرکت نظافت منزل در مشهد  /سایت ایرونی  / بازی اندروید  /  خدمات گرافیک آریا گستر  / فروش پیج آماده آریا گستر / نیازمندی های نظافتی / وکیل در مشهد / ارز دیجیتال / نیازمندی های قالیشویی / مبل شویی / املاک شمال  / آرد واحد تهران / فیزیوتراپی سیناطب / sell Instagram account safely / نیازمندی های گردشگری / نیازمندی های سالن زیبایی